^ Back to Top

Szukaj

Gościmy

Odwiedza nas 17 gości oraz 0 użytkowników.

W zdrowym ciele - zdrowy duch

"W zdrowym ciele - zdrowy duch". A czy słyszał ktoś z Was, powiedzenie: "Zdrowy duch, to i zdrowe ciała"? Pandemia nauczyła nas m. in. tego, że gdy choruje ciała, kuleje też i psychika. A przy niezdrowej psychice, trudno o wyzdrowienie ciała. I koło się zamyka...

 

Przygotowałam dla Was „ściągę” (tak żeby pozostać w duchu uczniowskim… ;) pt. „Jak dbać o zdrowie psychiczne?”. Są to sprawdzone, naukowo udowodnione sposoby radzenia sobie ze stresem, podnoszenia nastroju, motywacji, czyli w efekcie- lepszego dobrostanu (zadowolenia z życia). Co ważne- nie są to specjalnie zorganizowane, trudne do wykonania zadania, wręcz przeciwnie- to Wasze codzienne, rutynowe czynności, w obrębie których wystarczy mała zmiana, by dostrzec po pewnym czasie różnicę.

1. Wysypiaj się - regularny sen w przedziale godzinowym 22.00 – 06.00 jest najlepszy dla Twojego zdrowia i najmocniej ogranicza ryzyko wielu chorób.

2. Zdrowo się odżywiaj - spożywaj produkty gęste odżywczo (witaminy, minerały) i bogate między innymi w kwasy tłuszczowe Omega 3 (np. ryby, owoce morza). Unikaj cukru, „złych tłuszczów” i żywności przetworzonej.

3. Ruszaj się - ruch fizyczny rozładowuje napięcie, zmniejsza objawy depresji i podnosi poziom endorfin.

4. Śmiej się - śmiech rozładowuje napięcie, podnosi odporność, zatem to najbardziej naturalny lek!

5. Odpoczywaj na łonie natury - kontakt z przyrodą choćby przez 20 minut dziennie redukuje stres, zmniejsza ryzyko depresji, dzięki czemu znacznie poprawia zdrowie psychiczne i nie tylko.

6. Myśl pozytywnie - nie poświęcaj swojej uwagi rzeczom, na które nie masz wpływu. Jeżeli masz tendencję do zamartwiania się – wyznacz sobie na tę czynność 30 minut dziennie, a potem odpuść i pielęgnuj w sobie wyłącznie myśli konstruktywne.

7. Akceptuj siebie i innych - nigdy z nikim się nie porównuj, zawsze pamiętaj o swojej absolutnej wyjątkowości i dawaj sobie prawo do popełniania błędów. To samo rób wobec innych osób.

8. Bądź wdzięczny – załóż sobie „Dzienniczek wdzięczności” i każdego dnia zapisuj jedną rzecz, za którą jesteś sobie wdzięczny/a. Nie muszą to być wielkie sukcesy, przecież możesz być sobie wdzięczny/a za np. posprzątany dziś pokój :)

9. Pomagaj, dbaj o relacje i przytulaj się- pomaganie innym minimalizuje wpływ stresu, pozytywnie wpływa na samopoczucie oraz zapobiega depresji. Otaczaj się osobami, w których towarzystwie czujesz się dobrze i komfortowo. Przytulajcie się, żartujcie i wzrastajcie wspólnie. Pamiętaj – nieważne, kto ma rację! Liczą się relacje.

10. Ogranicz media społecznościowe – częste przeglądanie serwisów społecznościowych prowadzi do porównywania się, lęków, a nawet objawów depresji. Unikaj tych nieprzyjaznych Ci bodźców, zwłaszcza rano i przed snem.

11. Rób to, co lubisz - w życiu nie tylko warto wyznaczać sobie cele i je realizować, ale również poświęcać czas „bezcelowym” czynnościom, które sprawiają nam przyjemność. Oddaj się pasji, hobby :)

12. Szukaj wsparcia - jeżeli czujesz, że przerasta Cię poziom stresu lub nie radzisz sobie z czymś, nie zwlekaj i koniecznie skontaktuj się z psychologiem. Nie jest to powód do wstydu, lecz do dumy – oznacza to, że chcesz i potrafisz zaopiekować się sobą.

 

Bądźcie dla siebie dobrzy! 

Kamila Presz

psycholog szkolny

W zdrowym ciele - zdrowy duch