
Drodzy Rodzice!
Skuteczność i powodzenie terapii logopedycznej
zależy w dużej mierze od kontynuowania
ćwiczeń w domu. Serdecznie zapraszamy do współpracy.
PLAN PRACY LOGOPEDY W ROKU SZKOLNYM 2020/2021
ALEKSANDRA KUJAWSKA
PONIEDZIAŁEK
|
WTOREK
|
ŚRODA
|
CZWARTEK
|
PIĄTEK
|
08:15 – 13:00
|
08:15 – 14:15
|
08:15 – 13:00
|
08:15 – 13:30
|
08:30 – 14:00
|
Do głównych zadań logopedy szkolnego należy:
- przeprowadzenie badań wstępnych, w celu ustalenia stanu mowy uczniów;
- diagnozowanie logopedyczne oraz – odpowiednio do jego wyników – organizowanie pomocy logopedycznej;
- prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii logopedycznej dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy głośnej i pisma;
- organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, przy ścisłej współpracy z pedagogami i nauczycielami prowadzącymi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne;
- organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia;
- wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki.
Dla Rodziców!Zestaw ćwiczeń usprawniających narządy artykulacyjne Jeśli chcemy uzyskać efektywną poprawę wymowy, to ćwiczenia należy wykonywać z dzieckiem codziennie!
- kilkakrotne opuszczanie i unoszenie szczęki dolnej
- przesuwanie żuchwy z prawej na lewą stronę przy rozchylonych wargach, następnie przy zamkniętych
- szerokie ziewanie
- przesadne naśladowanie żucia
- kilkakrotne nadymanie policzków przy zwartych wargach, następnie delikatne wypuszczanie nagromadzonego powietrza
- nadymanie policzków na zmianę lewego i prawego, przesuwanie powietrza z jednej strony jamy ustnej do drugiej przy zamkniętych wargach
- zaokrąglanie i rozciąganie warg
- zaciskanie warg
- nakładanie wargi górnej na dolną i odwrotnie
- przesadne cmokanie
- parskanie wargami
- wysuwanie języka i cofanie go w głąb jamy ustnej
- wysuwanie języka w kierunku nosa, następnie brody, następnie prawego i lewego ucha
- wysuwanie języka w kształcie „grotu”- zwężony i zaostrzony kształt, szpiczasty przód języka
- wysuwanie języka w kształcie „łopaty”- płaski i szeroki
- oblizywanie warg językiem przy szeroko otwartych wargach
- liczenie zębów górnych i dolnych językiem przy szeroko roztwartych wargach
- ułożenie języka w kształcie „rurki”
- dotykanie językiem górnych zębów przy szeroko otwartych wargach, następnie przesuwanie języka po podniebieniu twardym w głąb jamy ustnej tzw. „połykanie języka”
- wypychanie językiem policzków przy zamkniętych wargach
- kląskanie
- przy szeroko otwartej jamie ustnej oddychać w ten sposób, że wdech następuje przez jamę nosową, a wydech przez jamę ustną, ruchy podniebienia miękkiego ćwiczący powinien obserwować w lusterku
- chrapanie na wdechu i wydechu
Powodzenia!